آموزش و پرورش رایگان
میوه ممنوعه
سروده ها و نوشته های عبدالله قرونه ای

آموزش و پرورش رایگان

در اصل سوم و سی ام قانون اساسی تصریح و تاکید شده است که دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همگان فراهم کند. در تمام تغییر و تحولاتی که در این برهه ی زمانی در مقررات آموزش و پرورش ایجاد شده این اصل همچنان ثابت باقی مانده و همواره بر آن تاکید شده است. به طوری که مدیران مدارس موظفند در زمان ثبت نام دانش آموزان، پلاکارتی با این محتوا در دفتر مدرسه نصب کنند که هیچ گونه وجهی برای ثبت نام دریافت نمی شود.

من مخالف ارایه رایگان آموزش و پرورش نیستم و حتی آن را حق مسلم جامعه و وظیفه مسلم دولت می دانم. اما نحوه ی ارایه رایگان آموزش و پرورش و نیز پاره ای سوء مدیریتها باعث شده که این امر، هم تاثیر منفی شدیدی در بازدهی نظام آموزشی بر جای گذارد و هم هزینه های سنگینی بر سازمان آموزش و پرورش تحمیل نماید.

در شرایط فعلی وضعیت به گونه ای است که یا باید آموزش و پرورش هزینه ی سنگین تکرار دروس یا پایه ی دانش آموزان را متحمل شود و یا آموزش را فدای هزینه اش کند و به هر قیمتی شده از تکرار درس یا پایه دانش آموزان جلوگیری کند که به نظر می رسد مدیران آموزش و پرورش گزینه ی دوم را انتخاب کرده اند و همواره بر «افزایش درصد قبولی» تاکید می کنند. در این میان، مشغله های خانواده ها که با عث می شود از پرداختن به امور تحصیلی فرزندشان غافل بمانند و نیز بی تفاوتی دانش آموزان نسبت به تحصیل، مزید بر علت می شود. به این ترتیب، محصول خروجی آموزش و پرورش، دیپلمه هایی است که به اندازه ی مدرک خود سواد، معلومات و مهارت ندارند. از آنجا که همین روند، کماکان در آموزش عالی نیز ادامه می یابد، جامعه را با فاجعه ای بزرگ مواجه خواهد کرد؛ چرا که از این مجرای آموزشی، افرادی به جامعه تحویل داده می شوند که مدارک تخصصی را دریافت کرده اند اما فاقد توان تخصصی در حد مدرک خود هستند!

به نظر می رسد راه سومی هم وجود داشته باشد:

آموزش و پرورش رایگان را به عنوان حق مسلم همه ی جامعه باید به گونه ای ارایه کرد که همه ی افراد به طور یکسان از آن برخوردار شوند حال آن که در شکل فعلی، برای دانش آموزان کم کار و بی تفاوت هزینه ی بیشتری صرف می شود! پیشنهاد می شود که آموزش رایگان تنها یک بار برای هر دانش آموز اختصاص یابد و هزینه ی هر درس یا پایه ای که - به دلیل کم کاری و بی تفاوتی دانش آموز نیاز به تکرار داشته باشد از خود او اخذ گردد. اجرای این پیشنهاد، مزایای بسیاری دارد از جمله:

1)     به عدالت اجتماعی نزدیک تر است.

2)     بی تفاوتی دانش آموزان و خانواده های آنها را برطرف می کند.

3)     بازدهی نظام آموزشی را در حد چشمگیری افزایش می دهد.

4)     بار مالی سنگینی را از دوش آموزش و پرورش بر می دارد.

5)     منبع درآمدی برای این سازمان ایجاد می گردد.

6)     ...



نظرات شما عزیزان:

فاطمه
ساعت19:42---3 مرداد 1391
سلام آقا معلم من سالها پیش از طریق دوست فرهیخته ام محمد مهدی طالقانی درباره شما شنیده ام و بطور اتفاقی امروز شما را یافتم و خواندم و لذت بردم . به امید اشنایی بیشتر

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:, :: 3:9 ::  نويسنده : عبدالله قرونه ای

درباره وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان میوه ممنوعه و آدرس mivemamnue.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 3604
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1